works

Publikacja: 24-07-2016

Logo idealne - czyli którego grafika wybrać?

Ostatnio w jednej z grup na Facebooku zauważyłam post, który dotyczył wyceny projektu logo. W komentarzach aż huczało od argumentów różnej maści. Jedna z osób komentujących stwierdziła wprost - skąd my "zwykli śmiertelnicy" mamy wiedzieć, który grafik jest TYM profesjonalnym i spełni nasze oczekiwania?


Śpieszę z odpowiedzią!


Jak już na pewno wiesz, sama jestem grafikiem komputerowym i zajmuję się między innymi projektowaniem znaków firmowych. Pewnie teraz, spodziewasz się szczegółowego spisu argumentów, potwierdzających słuszność wyboru moich usług. Nic bardziej mylnego! Uważam, że do wyboru grafika - wykonawcy powinieneś się przygotować.


Szczegół nie jest tylko szczegółem. To część składowa każdego projektu.

— Charles Eames                    


Najistotniejszą kwestią jest według mnie portfolio zrealizowanych projektów. Jeżeli stylistyka znaków logo w nim zaprezentowanych odpowiada twoim gustom, to jesteś blisko znalezienia wykonawcy dla siebie. Każdy grafik komputerowy ma wypracowany swój własny styl projektowania, stąd uważam, że ten element można uznać, za główne kryterium wyboru.


Co dalej?


Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę to cena. Nie od dziś wiadomo, że wykonawca, który posiada wiedzę i doświadczenie, jest świadomy wartości swoich usług, a co za tym idzie wycenia odpowiednio swoją pracę. Pewnie teraz sobie myślisz - im drożej tym lepiej. Niestety, znowu pudło! Tak na prawdę nigdy nie masz pewności, który grafik komputerowy / studnio graficzne, spełni twoje oczekiwania i wykona projekt na widok, którego zakrzykniesz entuzjastyczne WoW! Natomiast rozpoczynając swój biznes na pewno masz określony budżet na start i to właśnie nim powinieneś się kierować. Uważam, że najlepszą opcją jest znalezienie pośredniego rozwiązania, czyli wykonawcy takiego, na którego cię stać (ale nie z najniższej, czy najwyższej półki cenowej).


Jak jeszcze zweryfikować wykonawcę i wybrać tego, który zna się na rzeczy?


Następnym ważnym aspektem jest czas. Projektowanie logo, czy logotypu to proces wymagający. Nie sposób podejść profesjonalnie do tego zagadnienia i przygotować znak w 2-3dni. Projektant, zanim rozpocznie pracę, potrzebuje między innymi przeprowadzić research, zbadać konkurencję, zapoznać się i doprecyzować otrzymany brief. W efekcie powstają coraz to kolejne szkice - jedne lepsze, inne gorsze, jednak z nich wszystkich, ty zobaczysz tylko te najlepsze, wyselekcjonowane i dopasowane do twoich potrzeb. W tej kwestii powinieneś zaufać grafikowi. Oczywiście nie ma nic złego w dyskusji i późniejszym doszlifowaniu projektu. Jednak pamiętaj, że ty oceniasz projekt na zasadzie ładny - brzydki, gdy grafik widzi oczami wyobraźni formę, budowę, praktyczność i przykładowe wykorzystanie. Finalnie otrzymujesz projekt, wyselekcjonowany i dopasowany do twoich indywidualnych potrzeb, który jest owocem kilkunastodniowej pracy.


Ostatnim, ale bynajmniej równie istotnym elementem są kwestie formalne. W przypadku projektu znaku logo / logotyp ważne dla twojej marki jest uzyskanie możliwości posługiwania się "kupionym" znakiem. Brzmi banalnie? Bardzo wielu świeżo upieczonych przedsiębiorców zapomina o kwestii praw autorskich. A może przynieść to bardzo przykre konsekwencje. W cenie projektu zawsze powinny być one uwzględnione. Potwierdzeniem ich przekazania jest umowa, zawarta na piśmie z ręcznym podpisem. Koniecznie sprawdź jej treść! Sama nie spotkałam sie z przypadkiem nieuczciwej konkurencji, która "oszukała" zleceniodawcę. Przekazanie autorskich praw majątkowych może odbywać sie na zasadzie licencji, praw całkowitych lub ograniczonych. Umowy są różne, a ty nie jesteś prawdopodobnie prawnikiem - stąd, jeśli masz wątpliwości, czegoś nie rozumiesz, lub coś budzi twoje wątpliwości zapytaj o nie wykonawcę. I najważniejsze - nie daj się zbić z tropu górnolotnym hasłem  - to taka standardowa umowa dla wszystkich. Tu chodzi o twoje interesy, więc zadbaj o nie jak najlepiej.


Teraz już wiesz, jakimi kryteriami powinieneś się kierować, aby ograniczyć ryzyko błędu, przy wyborze grafika komputerowego lub studia graficznego? Podsumowując:


  •          PROJEKTY / PORTFOLIO - sprawdź projekty danego artysty czy studia podobają się Ci się? Dzięki temu większa szansa, że projekt wykonany dla Ciebie będzie rewelacyjny.


  •          CENA - najtańsze usługi, nigdy nie będą najlepsze (nie ma szans), ale te najdroższe nie muszą być jedyną alternatywą


  •          CZAS - 2-3 dni na realizację projektu logo? Nie idź tą drogą. Lepiej poczekać dłużej i dostać projekt naprawdę dopracowany


  •          UMOWA - Zawsze sprawdzaj czy w cenie projektu otrzymujesz również prawa do wykorzystywania znaku


 

Tyle z moich przemyśleń i rad. A ty, jakie kryteria wyboru stosujesz?

Jeśli chcesz coś dodać, lub o coś zapytać - śmiało! Zrób to w komentarzu :)


Podobał ci się ten powyższy tekst?
Udostępnij go innym.

Dzięki poniższym przyciskom zajmie ci to tylko chwilę.

Wpisz swój komentarz tutaj

Imię

Komentarz

Potrzebujesz projektu graficznego?

skorzystaj z pomocy profesjalnego grafika komputerowego!